Taniec brzucha
uchodzi za najstarszy taniec świata, zaś jego przekorna nazwa zachodnia
nie egzystuje w języku arabskim; prawidłowo brzmi ona „Raqs sharqi”, co
oznacza tyle, co „taniec wschodni”.
Jego korzenie
sięgają pradawnych obrządków religijnych i rytuałów, kiedy to tańce
płodności, z okazji narodzin, czy tańce w świątyniach miały magiczną moc
i odgrywały szalenie ważną rolę w życiu społeczności. Do dziś w krajach
arabskich należy do dobrego tonu zaproszenie tancerki brzucha w celu
uświetnienia ważnej uroczystości rodzinnej. Świat zachodni zachwycił się
tańcem orientalnym w XIX w., kiedy to wielu zaczęło odwiedzać kraje
arabskie, pisząc przy okazji pamiętniki. W czasach „sztywnych gorsetów”
taniec, w którym poruszały się nie tylko nogi, ale całe ciało zarówno
fascynował, jak i szokował. Wspaniałe tancerki, jak Mary Garden, Ruth
S.Denis, czy legendarna Mata Hari znalazły wiele - niestety mniej
wspaniałych - naśladowczyń, które na własny sposób interpretowały taniec
orientalny, okrywając tancerki złą sławą.
Taniec orientalny
przywrócił do łask Hollywood lat 20-tych, tworząc musicale w stylu 1001
nocy. W latach 60-tych otworzono w USA pierwsze szkoły tańca
orientalnego, które po dziś cieszą się nie słabnącym powodzeniem. Jednak
amerykańska interpretacja ogałaca ów taniec z jego prawdziwego
sensu:slogany reklamowe w stylu: ”uczyń swego męża sułtanem” są ogromnym
nieporozumieniem. Dzisiaj kobiety na całym świecie traktują taniec
brzucha jako sposób wyrażenia swej kobiecości, metodę relaksacyjną,
utrzymanie ciała w kondycji. Miękkie, faliste ruchy, wymowna mimika,
egzotyczny strój są tym, co fascynuje coraz więcej osób. To taniec, w
którym każda pani - niezależnie od wieku i wyglądu - czuje się piękną i
kobiecą.
Wyróżniamy kilka
rodzajów tańca orientalnego: Balady, Saidi, Melaya Lef, Raqs al.
Shamadan oraz najbardziej popularny-Raqs Sharqi. Najważniejszą zasadą
tańca orientalnego jest izolacja, tzn. umiejętność poruszania
poszczególnymi częściami ciała niezależnie od siebie. Technika ta jest o
tyle trudna, gdyż zupełnie różna od zachodnich stylów tańca. Umiejętność
koordynowania izolowanych figur jest nie lada sztuką, która jest ucztą
dla oczu widzów i wspaniałym przeżyciem dla tancerki. Najważniejsze
rytmy w muzyce orientalnej to: 4/4 Baladi, 3/4 Masmoudi oraz 8/4
Chiftetelli.