Staropolski taniec
korowodowy, w takcie 3/4, w tempie umiarkowanym. Do charakterystycznych
cech poloneza należy schemat rytmiczny i formuła kończąca utwór czy
poszczególne zdania muzyczne. Polonez wywodzi się z ludowych tańców
weselnych, rozpowszechnionych w XVII w. pod nazwą chodzony, wielki,
pieszy, chmielowy. Gdy adaptowały go dwory szlacheckie, nabrał cech
uroczystych i wielkopańskich, nazywany początkowo tańcem polskim. W
XVIII w., od czasów saskich, polonez stał się reprezentacyjnym tańcem
szlacheckim, tańcem magnackich i królewskich uroczystości, symbolem
sarmackiej Polski, przeżył jej ostatniego króla. Popularność poloneza
daleko przekroczyła granice Polski. Stylizowane polonezy - choć
odbiegające od polskiego pierwowzoru - rozbrzmiewały w Europie XVIII w.,
komponował je J.S. Bach (VI Suita francuska, II Suita orkiestrowa) i
jego balowych, jego stylizowana postać nie straciła popularności. Pisał
je W.A. Mozart (polonez w formie ronda z Sonaty fortepianowej KV 284),
L. van Beethoven (Polonez C-dur op. 89), F. Schubert (polonezy
fortepianowe na 4 ręce op. 61 i 75), C.M. Weber, F. Liszt. Polonez
pojawił się w operach C.M. Weber (Wolny Strzelec), M. Glinki (Iwan
Susanin), S. Moniuszki (Halka, Straszny dwór, Hrabina), A. Thomasa
(Mignon), P. Czajkowskiego (Eugeniusz Oniegin), M. Musorgskiego (Borys
Godunow).
- Ogiński - Formę
stylizowanego poloneza wzorowanego na polskiej tradycji stworzył M.K.
Ogiński, właściciel książęcej fortuny w Słonimiu, patriota, dyplomata,
polityk, uczestnik walk o niepodległość Polski w armii Napoleona.
Ogiński komponował fortepianowe polonezy w stylu galant, nadając im
charakter melancholijny i tempo umiarkowane (najpopularniejszy:
Pożegnanie ojczyzny) albo pogodny i tempo żywsze. Środkową,
kontrastującą część stanowi trio, po którym powtarza się część pierwsza.
Taką budowę mają polonezy J. Elsnera, K. Kurpińskiego, dziecięce
polonezy F. Chopina.
- Chopin -
Rozbudował formę poloneza, najpierw w stylu brillant (Wileki polonez
Es-dur, poprzedzony wstępem Andante spianato), nadał mu charakter
narodowego poematu muzycznego, często heroicznego (Polonezy A-dur,
c-moll, As-dur op. 53, fis-moll) w formie 3-częściowej z triem (w
Polonezie fis-moll jako trio występuje mazurek), czasem ronda (Polonez
es-moll) lub allegra sonatowego (Polonez-Fantazja). Ostatnie spośród
jego 16 polonezów należą do najsłynniejszych arcydzieł muzyki
fortepianowej. Do popularnego repertuaru koncertowego świata należą
Polonezy A-dur i D-dur na skrzypce i fortepian H. Wieniawskiego, w
Polsce jednym z ulubionych utworów jest Polonez elegijny Z.
Noskowskiego, obiecująco zapowiadał talent przedwcześnie zmarłego J.
Zarębskiego jego Polonez Fis-dur.