Tak jak samba
kojarzy się z Brazylią, tak rumba z Kubą. Tańczona prawie w miejscu
wyraża uczucia partnerów. Taniec o wysokim stopniu erotycznym, pełnym
gwałtownych i wijących się ruchów bioder, ramion i korpusu. W
początkowej fazie nauki dobry do ćwiczeń rytmiki i techniki tańca
towarzyskiego. Pełnię wnętrza rumby mogą pokazać dopiero dojrzali
tancerze.
Słowo "rumba"
odnosi się na Kubie do tańca ludowego i jest pochodzenia Hiszpańskiego.
Rumba, podobnie jak wiele tańców Ameryki Łacińskiej, powstała pod
wpływem rytmów, pieśni i tańców pierwszych niewolników afrykańskich,
którzy około 400 lat temu zostali przywiezieni na wyspy karaibskie,
głównie na Kubę.
Ludowa rumba jest
tańcem w wysokim stopniu erotycznym, pełnym gwałtownych i wijących się
ruchów bioder, ramion i korpusu. Jest ona na Kubie tańcem widowiskowym,
wykonywanym przez solistki lub grupę dziewcząt na estradzie, albo
popisowo na parkiecie przez parę tańczącą w pewnej od siebie odległości.
Na Kubie tańczy się również rumbę towarzyską, ale nosi tam ona kilka
odrębnych nazw: guaracha to taniec wykonywany w szybkim tempie, son i
bolero tańczone są w tempie umiarkowanym lub wolnym. Mimo, że son jako
taniec taniec towarzyski nie posiada wszystkich cech niepohamowanej
rumby ludowej, zawiera jednak takie elementy tańca afrykańskiego, jak
ruch nóg przypominający rozgniatanie karalucha (cucaracha), ruch bioder
występujący tutaj bez udziału ramion (pozosta łość z czasów pracy
niewolniczej, podczas której pozwalano Murzynom śpiewać; Murzynki, które
nosiły ciężary na głowie, mogły tańczyć wtedy tylko biodrami), obroty w
miejscu naśladujące chodzennie dookoła obęczy starego wozu, leżącej na
ziemi.
Rumba pojawiła się
po raz pierwszy w Europie w latach 1927-29, ściślej mówiąc w Paryżu,
gdzie była demostrowana przez grupę kubańskich tancerzy produkujących
się przy oryginalnej orkiestrze kubańskiej Don Baretta. Muzyka i taniec
nie zyskały godnego wz mianki powodzenia, ponieważ były, jak na owe
czasy, zbyt egzotyczne. Inaczej było jednak w Stanach Zjednoczonych. W
latach trzydziestych, podczas prohibicji, "spragnieni" Amerykanie
wyjeżdżali na wycieczki dookoła wysp Morza Karaibskiego oraz na urlopy
na Kubę, gdzie nie obowiązywał zakaz picia alkoholu. Mieli oni możność
częstego słuchania muzyki kubańskiej i ogłądania kubańskich tańców. Poza
tym Amerykanie byli przyzwyczajeni do oglądania tańców murzyńskich u
siebie w kraju. W latach trzydziestych rumba dotarła również do
tanecznej stolicy świata, do Londynu. Grała tutaj słynna orkiestra
kubańska pod kierownictwem Don Aspiaza. Ale i tutaj, podobnie jak w
Paryżu, muzyka spotkała się raczej z chłodnym przjęciem. Rozwój
towarzyskiej rumby można śmiał przypisać słynnemu londyńskiemu
nauczycielowi tańca Pierre Laffite'owi, znanemu w świecie tanecznym pod
pseudonimem "Monsieur Pierre". Z pochodzenia Francuz, mieszkał stale w
londyńskiej dzielnicy Sohs, gdzie posiadał własną szkołę tańca przy
Greek Street. Partnerką jego była słynna tancerka i nauczycielka Miss
Lavelle. Pierre był nie tylko dobrym nauczycielem i tancerzem, ale także
choreografem w ścisłym tego słowa znaczeniu. Zapoczątkował on bogatą już
dzisiaj świat ową literaturę fachową z zakresu tańców towarzyskich
Ameryki Łacińskiej, badając ich pochodzenie, rozwój i folklorystyczne
cechy u ich źródeł, w krajach macierzystych. Jeszcze w roku 1934
stwierdził, że istnieją różne style i sposoby tańczenia rumby.
Oryginalna kubańska
rumba towarzyska dotarła do Europy za pośrednictwem Mr Pierre'a w roku
1947 i przyjęła nazwę "the Cuban ballroom rumba". Na Kubie ten sposób
tańczenia określano "Sistema Cubano".
Konflikty nie
omijają i świata tanecznego. Spory i usiłowania o ustanowienie jednego
sposobu tańczenia rumby, znane w świecie tanecznym pod nazwą "the rumba
controversy" i "rumba krieg", trwały przez wiele lat. Zakończyły się
zwycięstwem rumby kubańskiej.
Od kilku lat na
wszystkich turniejach tanecznych, włączając w to turnieje o mistrzostwo
Europy i mistrostwo świata, tańczy się tylko rumbę kubańską.
Aby tańczyć rumbę w
dobrym stylu i właściwym charakterze, należy pamiętać, że:
- rumba jest tańcem
całego ciała, ale barki i głowa pozostają prawie bez ruchu;
- boczny ruch bioder
jest najbardziej charakterystyczną cechą rumby. Wykonując krok prawą
nogą, wysuwamy biodra w prawo, przy kroku lewą nogą wysuwamy biodra w
lewo;
- nogi stawiamy z
podeszwy na całą stopę. Nie unosimy się i nie opadamy;
- w zależności od
układu figur (których zestaw w wykonaniu zaawansowanych par jest bardzo
bogaty), tancerz obejmuje tancerkę prawym ramieniem lub prowadzi ją
tylko jedną ręką. Para tańczyć może również w pewnym od siebie
oddaleniu, oddzielnie;
- rumba jest tańcem
statycznym. Tańczymy ją prawie w miejscu.
Wpływ muzyki
jazzowej nie ominął kubańskiej muzyki tanecznej i spowodował powstanie
jej nowej odmiany, mambo. Mambo jest nadal muzyką kubańską, tyle że
uatrakcyjnioną bogatymi rytmami jazzu. Pod wpływem nowej muzyki powstały
nowe interpretacje ruchowe rumby. Tempo uległo dalszemu zwolnieniu,
ruchy stały się bardziej leniwe. Mimo przyjęcia przez wszystkie związki
taneczne na całym świecie oryginalnego kubańskiego rytmu rumby i
odrzucenia stylu amerykańskiego, istnieją jeszcze teoretyczne spory oraz
różne na zwy dla tego samego rodzaju tańca: rumba, rumba kubańska,
mambo, mambo-bolero. Miarodajna jednak jest nazwa używana przez obie
międzynarodowe rady taneczne dla zawodowców i amatorów: rumba.
W turniejach tańczy
się wyłącznie rumbę kubańską, na parkietach dansingowych można jeszcze
zobaczyć rumbę uproszczoną - square, którą tańczą tylko mało
zaawansowani i niemuzykalni.