Jak nazwa mówi
taniec, który wywodzi się z Anglii, jego ruchy i obroty wskazują na to,
że jego ojcem był walc wiedeński. Dziecko lat dwudziestych tego
stulecia, a narodziny tego walca przypisywane są Anglikom, gdyż jako
naród utarło się mówić, że są to ludzie o uosobieniu raczej
melancholijno-flegmatycznym i w ówczesnych czasach nie wykazywali chęci
do szybkich tańców. Dobrze tańczony sprawia wrażenie ruchu łodzi
poruszającej się po regularnie wznoszących się i opadających falach.
Swym charakterem symbolizuje parę młodych zakochanych ludzi z ufnością
myślących o wspólnej przyszłości.
Historia walca
angielskiego łączy się z powstaniem nowego stylu tańczenia, zwanego
stylem angielskim. Powstał on w ten sposób, że angielscy nauczyciele
tańca, obserwując tancerzy obdarzonych pięknym, naturalnym ruchem,
opracowali nową teorię i technikę taneczną, opartą na prawach
naturalnego ruchu ciała, prawach mechaniki ruchu.
Poprzednikami walca
angielskiego - nazywanego w niektórych krajach walcem powolnym, a w
Wielkiej Brytanii krótko waltz - były: walc wiedeński i - powstały na
początku naszego wieku w Stanach Zjednoczonych - boston.
Walc wiedeński jest
tańcem szybkim i wirowym, boston był tańcem powolnym i linearnym. Kroki
walca biegną po linii tańca, kroki bostona po liniach ukośnych do linii
tańca. Trzy kroki walca mieszczą się w jednym takcie, trzy kroki bostona
w dwóch taktach.
Walc wiedeński żyje
nadal, boston - którego pierwsze formy stosowano w Anglii w roku 1903 -
zakończył swój żywot w roku 1914, chociaż w wielu krajach przez dłuższy
czas mylnie stosowano jego nazwę do odmiennego już stylu tańczenia walca
w wolnym tempie.
Wydaje się, że
narodziny powolnego walca można przypisać zarówno niechęci Anglików do
szybkich tańców, jak też i zmianom, jakie przyniosła "rewolucja
techniczna" młodej generacji tancerzy, którzy na początku lat
dwudziestych naszego wieku zerwali z techni ką taneczną polegającą na
odchylaniu kolan i zwracaniu nosków obuwia na zewnątrz i którzy
lansowali sposób tańczenia upodobniony do chodu. Zaczątkiem nowego stylu
tańczenia walca powolnego, jak piszą Frank i Peggy Spencer w swej
książce Come Dancing, był diagonal waltz, którego twórcą był angielski
nauczyciel tańca i kierownik słynnej orkiestry tanecznej w BBC - Victor
Silvester. Zdobył on w roku 1922 tytuł zawodowego mistrza świata w tańcu
towarzyskim, tańcząc m.in. walca w wolnym tempie w zupełnie nowym stylu,
tak niepodobnym do dawniejszego wirowania w miejscu.
Po szczegółowym
określeniu zasad nowej techniki tanecznej i ustaleniu czterech jej
głównych prawideł:
- odwrotnego ruchu
ciała;
- nachyleń;
- unoszenia i
opadania;
- pracy nóg,
Rozwój walca
angielskiego postępował już szybko i stale. Jest on jednym z
najpiękniejszych tańców naszych dni.
Walc angielski
wchodzi w skład światowego programu tańca towarzyskiego i ma rangę tańca
międzynarodowego.